Telefon   +48 412 606 955

Mail  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

orły transportu

Główne zasady spedycji drogowej towarów

Działania w obszarze spedycji regulowane są przez szereg norm prawnych zarówno polskich, jak i międzynarodowych. Wśród nich znajdują się między innymi umowy nazwane i określone w Kodeksie cywilnym, przepisy szczegółowe dotyczące postępowania ze szczególnymi rodzajami ładunku, w tym ADR, umowy międzynarodowe dotyczące wymagań celnych w transporcie drogowym czy OPWS, czyli Ogólne Polskie Warunki Spedycji, o których więcej opowiemy w dzisiejszym artykule.

Co warto wiedzieć o OPWS?

Spedycja drogowa to wszystkie czynności przyczyniające się do organizacji przewozu towaru z punktu A do punktu B. Aby proces ten przebiegał sprawnie i bezpiecznie, niezbędne jest spełnienie szeregu zasad. OPWS zawiera 31 aktów prawnych określających prawa i obowiązki spedytora oraz jego zleceniodawcy. Skupia najważniejsze definicje, przepisy ogólne i szczegółowe związane ze wszystkimi działaniami w tym obszarze. Zbiór przepisów uchwaliła Polska Izba Spedycji i Logistyki zrzeszająca od 1993 roku przedsiębiorców zajmujących się świadczeniem usług z zakresu spedycji, logistyki oraz transportu. Nie są to jednak przepisy prawne i nie stanowią źródła prawa. Regulacje OPWS stosuje się pomiędzy spedytorem, a jego zleceniodawcą. Warunki obowiązują również spedytora zastępczego, jeśli taki będzie występował w umowie spedycji.

Zasady spedycji drogowej

Zgodnie z OPWS do zadań, nad którymi czuwa, i które organizuje spedytor, należy zawieranie umów z odbiorcami towarów, poradnictwo transportowe, ubezpieczenie, przeładunek, składowanie, pakowanie, konfekcjonowanie, organizacja obsługi celnej, dystrybucja oraz czynności logistyczne. Przepisy regulują wszystkie kwestie związane z działaniami spedycyjnymi, w tym składanie oferty, sporządzanie umowy spedycji, realizację zleceń spedycyjnych, ubezpieczenie towarów i odpowiedzialność spedytora i jego wyłączenie z odpowiedzialności, postępowanie w sytuacjach problematycznych, takich jak przeszkody w wykonywaniu czynności spedycyjnych, reklamacje oraz rozstrzyganie sporów.